Alleereerst wat is social media nou. Volgens het Kennisplatform Social Media:
Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze.Dat is dus een lekker brede definitie, zo zijn Facebook en Twitter social media maar ook een blog of zelfs een website. Ik denk dat het belangrijk is om jezelf de vraag te stellen wat je er mee wilt bereiken.
Kijken wij naar de kerk dan zie ik een aantal praktische toepassingen voor social media:
- het verbreiden van het geloof (evangelisatie)
- het versterken van de gemeenschap (gemeenschapsopbouw)
- het versterken van de interne organisatie
Hoe kunnen social media hierbij helpen
- Sociale contacten tot stand brengen
- Gemeenschappelijke interesses ontdekken
- Gesprekken / discussie stimuleren
- Informatie delen en van elkaar leren
Ik denk dat bij evangelisatie en gemeenschapsopbouw het zwaartepunt vooral ligt bij het tot stand brengen van contacten. Voor het versterken van de interne organisatie heb je daarnaast behoefte aan het delen van kennis en ervaring, het ontwikkelen van ideeen en discussie over te ontwikkelen plannen.
Welke middelen kun je nu het beste inzetten
Er zijn vele social media hulpmiddelen en ieder is sterk op bepaalde punten en minder goed op andere. Zo zie ik Facebook en Twitter voornamelijk als middel om in contact te komen met mensen en ze te leren kennen, vooral goed in te zetten voor evangelisatie. Facebook en Twitter zijn erg open en toegankelijk voor iedereen die om kan gaan met internet. Ze zijn sterk gericht op conversatie met vrienden en bekenden, het delen van actuele informatie zoals wat doe ik nu en dit vind ik leuk. Je kunt zoeken naar mensen op naam maar niet naar mensen op basis van hun kennis en ervaring. Ze zijn ook niet sterk in het ondersteunen van werkgroepen met functies als opslaan, delen en terugvinden van kennis.Alles wat je zegt is door iedereen te volgen, een vertrouwelijk gesprek is er dus niet bij. Facebook en Twitter zijn commercieele bedrijven en zij bieden andere bedrijven en instellingen de mogelijkheid om mee te luisteren met alle conversaties (Social Media Monitoring). Zo volgen bedrijven hoe er over hun producten word gedacht en grijpen zij soms actief in bij teveel negatieve publiciteit, je kan dus persoonlijk aangesproken worden. Dit is op zich weer geen negatieve ontwikkeling want hierdoor gaat de mening van de consument dus daadwerkelijk tellen. Ook bied dit mogelijkheden voor de kerk om actief te luisteren naar mensen en te evangeliseren.
Er zijn naast Facebook en Twitter ook producten beschikbaar die zich juist richten op het ondersteunen van kennisdeling, dit aandachtgebied heet dan Social Intranet en Social Business. Het zijn soms bestaande producten uitgebreid met social media componenten maar ook geheel nieuwe. Ze zijn allereerst gericht op het opbouwen van een gemeenschap (community) in een veilige omgeving. Je kan kiezen voor geheel open maar ook voor een meer besloten opzet waarbij mensen alleen op uitgenodiging deel kunnen nemen. Zo kan je een veilige omgeving creeeren voor zowel het leggen van sociale contacten als het delen van kennis en ervaring. Daarnaast bieden ze vaak de mogelijkheid om op gecontroleerde wijze verbinding te leggen met Facebook en Twitter. Zo kun je een eigen community opbouwen die in contact staat met de rest van de gemeenschap (best of both worlds).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten