Op zaterdag 3 november was er in Utrecht de landelijke congresdag "Kerk2012". Er waren diverse sprekers en workshops en de dag werd besloten met een forum discussie. De belangrijkste les die ik er van heb meegenomen is de vraag "Hoe bepaal je het succes van je kerk". Als je uitgaat van het aantal bezoekers dat elke zondag naar het kerkgebouw komt dan zal social media daar waarschijnlijk niet veel bij gaan helpen. Social media kun je wel inzetten om mensen meer bij de gemeenschap te betrekken. De gemeenschap zit dan wel op internet en niet in het traditionele kerk gebouw. Misschien moet je het gebouw dus gewoon wat breder zien en kun je ook op internet kerken bouwen. Voordeel van een internet kathedraal is dat de stookkosten veel lager zijn en de ruimte onbeperkt. Verder kun je aan de gemeenschap deelnemen op de tijd die jou uitkomt en niet alleen op zondag om 11 uur.
Heb je eenmaal een internet gemeenschap opgebouwd dan kun je natuurlijk ook de mensen uitnodigen eens in het fysieke kerkgebouw te komen kijken, maar maak dat dan niet tot je primaire doel.
zaterdag 3 november 2012
dinsdag 30 oktober 2012
Intranet voorzien van een frisse layout
![]() |
De nieuwe layout |
donderdag 25 oktober 2012
Introductie video
We werken hard aan het promoten van ons Sint Lucas intranet. Zo hebben we nu op Youtube een introductie video beschikbaar om nieuwe gebruikers binnen een paar minuten kennis te laten maken met het intranet.
donderdag 18 oktober 2012
De eerste gebruikers op het intranet
Het intranet komt nu uit de experimenteer fase en we gaan voorzichtig beginnen. Naast ons eigen intranet ontwikkel team is het koor Canticorum uit Leusden de eerste groep die gebruik gaat maken van het intranet.
We hebben nagedacht over de manier waarop we het intranet kunnen structureren. Allereerst hebben we een groep aangemaakt voor de parochie als geheel en daarbinnen een groep voor elke afzonderlijke locatie. Binnen deze locatie groepen hebben we weer de locale werkgroepen opgenomen . Zo krijgen we een overzichtelijke structuur die overeenkomt met de structuur van de organisatie.
We hebben nagedacht over de manier waarop we het intranet kunnen structureren. Allereerst hebben we een groep aangemaakt voor de parochie als geheel en daarbinnen een groep voor elke afzonderlijke locatie. Binnen deze locatie groepen hebben we weer de locale werkgroepen opgenomen . Zo krijgen we een overzichtelijke structuur die overeenkomt met de structuur van de organisatie.
maandag 30 juli 2012
Ontwerpstappen voor een sociaal intranet
Nu we de techniek een beetje op de rails hebben zijn we op zoek naar "De juiste aanpak".
Een beetje rondneuzen op internet leverde het volgende (door Jeroen Heydendael van Tam Tam):
We zoeken nog verder naar meer informatie over het introduceren en ontwerpen. Suggesties zijn meer dan welkom.
Een beetje rondneuzen op internet leverde het volgende (door Jeroen Heydendael van Tam Tam):
- Is de organisatie er klaar voor?
Je wilt vandaag nog beginnen met een sociaal intranet, maar jouw organisatie is nog niet toe aan zaken als radicale transparantie, easycratie* of crowdsourcing. Volg de principes en kenmerken van een sociaal intranet en je werkt stiekem al aan de vervolgstappen. - Zo ja hoe ga je dan verder
In dit artikel beschrijft Jeroen Heydendael de praktische stappen voor een concept van een sociaal intranet: een intranet met een goede balans tussen organisatiedoelstellingen en het ondersteunen van mensen in hun dagelijkse werk. Deze stappen kun je direct na de fase van visie, strategie en roadmap nemen, maar vóór de realisatie- en optimalisatiefase.
We zoeken nog verder naar meer informatie over het introduceren en ontwerpen. Suggesties zijn meer dan welkom.
Een eerste demonstratie
Afgelopen zaterdag eerst een goed gesprek gehad met de voorzitter van de locatieraad over de mogelijkheden voor het inzetten van een sociaal intranet. Daarnaast ook gesproken over de mogelijkheden van het gebruik van video chat als Skype en Google hangout. Persoonlijk gebruiken we dit al om contact te maken met onze familie in het buitenland. Maar het is nog niet zeker of dit ook breed binnen de kerk ingezet gaat worden als vergader hulpmiddel. Het zou kunnen passen in de situatie waar mensen steeds minder tijd hebben en dan even snel met elkaar kunnen overleggen. Het is in ieder geval iets waar we naar moeten kijken.
Daarna heb ik de huidige versie van ons Intranet laten zien en doorgesproken:
Bij de eerstvolgende gezamenlijke vergadering van de parochieraad, locatieraden en pastores zal het onderwerp Intranet besproken worden.
Daarna heb ik de huidige versie van ons Intranet laten zien en doorgesproken:
- Sociaal Profiel (je persoonlijke informatie, wie ben je, wat kan je, wat wil je)
- Samenwerken in groepen
- Evenementen organiseren (kalender functie)
- Samen werken aan documenten
- Discussie
- Kennis management
- Documenten delen
- Nieuws tonen
Bij de eerstvolgende gezamenlijke vergadering van de parochieraad, locatieraden en pastores zal het onderwerp Intranet besproken worden.
maandag 23 juli 2012
Het idee achter het intranet
![]() |
Gebruikers profiel |
Abonneren op:
Posts (Atom)