zaterdag 3 november 2012

Kerk2012 "De missionaire (on)mogelijkheden van social media"

Op zaterdag 3 november was er in Utrecht de landelijke congresdag "Kerk2012". Er waren diverse sprekers en workshops en de dag werd besloten met een forum discussie. De belangrijkste les die ik er van heb meegenomen is de vraag "Hoe bepaal je het succes van je kerk". Als je uitgaat van het aantal bezoekers dat elke zondag naar het kerkgebouw komt dan zal social media daar waarschijnlijk niet veel bij gaan helpen. Social media kun je wel inzetten om mensen meer bij de gemeenschap te betrekken. De gemeenschap zit dan wel op internet en niet in het traditionele kerk gebouw. Misschien moet je het gebouw dus gewoon wat breder zien en kun je ook op internet kerken bouwen. Voordeel van een internet kathedraal is dat de stookkosten veel lager zijn en de ruimte onbeperkt. Verder kun je aan de gemeenschap deelnemen op de tijd die jou uitkomt en niet alleen op zondag om 11 uur.

Heb je eenmaal een internet gemeenschap opgebouwd dan kun je natuurlijk ook de mensen uitnodigen eens in het fysieke kerkgebouw te komen kijken, maar maak dat dan niet tot je primaire doel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten