donderdag 26 april 2012

Netwerkdag 'Oude gemeenschappen, nieuwe communicatie?'

Afgelopen donderdag 26 april heb ik een dag vrijgenomen en ben ik naar een bijeenkomst gegaan georganiseerd door de Diocesane Werkgroep Kerk, Landbouw & Platteland van het Aartsbisdom Utrecht met als thema Netwerkdag 'Oude gemeenschappen, nieuwe communicatie?'. We kwamen met 30 mensen bijeen in een kaasboerderij in Twente om te worden geinformeerd over het gebruik van Sociale media binnen de kerk. Na een inleiding door mediawetenschapper Eric van den Berg werden we aan het werk gezet om in kleinere groepen te discuseren over het onderwerp.


Wij kregen als opdracht maak een 'Strategie' voor social media en we moesten daarover nadenken en na 30 minuten met een elevator pitch (samenvatting) komen van 1 minuut. We gingen dus aan de slag om te kijken wat bedoelen we nu met strategie en wat kunnen we daarmee. We hebben met elkaar besproken wat we zoal dachten van social media en hoe we dit dachten te kunnen inzetten binnen onze eigen situatie. We kwamen niet tot het bepalen van de strategie, we konden wel vaststellen dat voor een goed strategie je eerst moet weten wat je missie en doel is.

Ik zie deze bijeenkomst als een eerste stap op weg naar ..... ik weet nog niet precies wat. De aanwezigen waren van verschillende achtergrond en zelfs van andere gezindte. Het geeft aan dat er belangstelling is voor dit onderwerp en dat je er nog lang niet uit ben met het bezoeken van één bijeenkomst. Ik heb dan ook contact gezocht met de organisator met de vraag hoe we nu verder gaan.

3 opmerkingen:

  1. Je weet de stelling van Eric van der Berg toch wel ??

    INTERNET MAAKT DE KERK OVERBODIG.......

    Hij bedoelt natuurlijk de kerk als gebouw, niet als (virtuele) parochie. Deze VP zou juist door internet een geweldige boost kunnen krijgen mits juist ingericht en de juiste doelgroepen moeten aanspreken. Kijk een wat de TV parochies in de USA een mensen trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eric zal dat natuurlijk zeggen omdat het goed is om scherp te zijn anders krijg je nooit een discussie. In Amerika zijn ze erg fanatiek bezig met internet. De doelgroep jongeren zou je ook beter kunnen bereiken via internet. Je moet dan wel iemand hebben die de taal van de jongeren verstaat.

      Ik denk dat we als kerken wat meer aan marketing moeten doen. Dus de doelgroepen en hun behoeften in kaart brengen en daar dan een aanbod voor opzetten.

      Verwijderen
  2. Je kan een verslag van deze bijeenkomst vinden op: http://aartsbisdom.nl/organisatie/Pages/KLP_26-04-2012.aspx

    BeantwoordenVerwijderen